Koncerty organowe

VIII Letnie Koncerty Organowe Chojnice 2021

Zapraszamy na „VIII  Letnie Koncerty Organowe Chojnice 2021” do Kościoła Gimnazjalnego. Pierwszy koncert odbędzie się w niedzielę 4 lipca o godz. 20:00 w wykonaniu: Hanny Dys – organy (Gdańsk) i Łukasza Załęskiego – tenora z (Gdańska). Wstęp wolny.

Hanna Dys

Organistka, profesor AM na Wydziale Instrumentalnym gdańskiej Akademii Muzycznej. Prowadzi intensywną działalność artystyczną występując z recitalami solowymi, koncertami symfonicznymi i kameralnymi. Jest również  pedagogiem w Ogólnokształcącej Szkole Muzycznej II st. w Gdańsku. Jej uczniowie i studenci są laureatami konkursów organowych. Regularnie prowadzi kursy mistrzowskie w Polsce i za granicą m. in. w Rosji, na Litwie, we Włoszech. Jest jurorem konkursów organowych, a także konsultantem Centrum Edukacji Artystycznej.

Absolwentka gdańskiej Akademii Muzycznej w klasie organów Prof. Romana Peruckiego oraz Hochschule für Musik und Theater w Hamburgu w klasie organów Prof. Wolfganga Zerera, gdzie otrzymała dyplom z wyróżnieniem. Stypendystka m. in. Brahms Stifftung, Stypendium dla Twórców Kultury oraz Stypendium Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego. Laureatka i uczestniczka konkursów międzynarodowych. Swoje umiejętności doskonaliła na kursach mistrzowskich m. in. u profesorów: J. Laukvika, O. Latry, D. Rotha, K. Bine Bryndorf.

Hanna Dys występowała na najważniejszych festiwalach muzyki organowej w Polsce (Kamień Pomorski, Leżajsk, Oliwa i wiele innych), a także w Europie (m. in. Włochy, Finlandia, Rosja, Norwegia, Niemcy, Mołdawia, Hiszpania). W swojej działalności koncertowej propaguje polską muzykę organową, m. in. nagrała w ramach przewodu habilitacyjnego płytę monograficzną z dziełami Mieczysława Surzyńskiego. Brała udział w projekcie nagrania wszystkich Symfonii organowych Feliksa Nowowiejskiego, a także Magnusa Gronaua. W 2020 roku wraz z prof. R. Peruckim brała udział w nagraniu Concerto festivo na dwa pozytywy i orkiestrę kameralną Dariusza Przybylskiego. Jest również animatorem kultury, m. in. pełni funkcję dyrektora artystycznego Festiwalu Muzyki Organowej i Kameralnej w Grudziądzu. W swoim dorobku posiada nagrania solowe oraz kameralne.

ŁUKASZ ZAŁĘSKI
Z wyróżnieniem ukończył Akademię Muzyczną im. Grażyny i Kiejstuta Bacewiczów w Łodzi w klasie prof. Krzysztofa Bednarka. Profesjonalną karierę sceniczną rozpoczął w 2010 roku występując w prapremierze opery “Kochankowie z klasztoru Valdemosa” Marty Ptaszyńskiej w Teatrze Wielkim w Łodzi. Laureat I Nagrody I Ogólnopolskiego Konkursu Wokalnego im. Bogdana Paprockiego, a także zdobywca nagrody specjalnej dla najlepszego tenora Konkursu, wyróżnienia za najlepsze wykonanie arii Stanisława Moniuszki oraz 7 nagród pozaregulaminowych (udział w spektaklach operowych). Jego najważniejsze role operowe to: Faust (H. Berlioz – La damnation de Faust), Książę (A. Dvořák – Rusalka), Nemorino (G. Donizetti – L’elisir d’amore), Edgardo (G. Donizetti – Lucia di Lammermoor), Alfred (G. Verdi – La Traviata), Książę Mantui (G. Verdi – Rigoletto), Fenton (G. Verdi – Falstaff), Stefan (S. Moniuszko – Straszny Dwór), Jontek (S. Moniuszko – Halka), Kazimierz (S. Moniuszko – Hrabina), Pinkerton (G. Puccini – Madama Butterfly) oraz Rudolfo (G. Puccini – La Bohème). Doskonale odnajduje się także w rolach operetkowych.

W repertuarze posiada następujące partie: Tassilo (I. Kálmán – Gräfin Mariza), Barinkay (J. Strauss – Der Zigeunerbaron) oraz Sou-Chong (F. Lehar – Das Land des
Lächelns). W sezonie 2018/2019 z przytupem świętował 200. urodziny Stanisława Moniuszki. W ramach obchodów wystąpił jako Stefan w premierze opery “Straszny
Dwór” w Operze Nova w Bydgoszczy w reż. Natalii Babińskiej (spektakl zainaugurował XXVI Bydgoski Festiwal Operowy), jako Kazimierz w premierze opery “Hrabina” w Operze Bałtyckiej w Gdańsku w reż. Krystyny Jandy oraz jako Max w ostatniej operze S. Moniuszki “Beata” w Operze Krakowskiej.

W ramach obchodów 100 lecia odzyskania przez Polskę niepodległości wziął udział w unikatowym na skalę światową projekcie “100 na 100. Muzyczne dekady wolności“, wykonując w sali koncertowej NOSPRu pod dyrekcją Michała Klauzy tenorową partię solową w “Te Deum” W. Kilara. Swój warsztat wokalny szlifował pod okiem tak znakomitych artystów, jak Izabela Kłosińska, Teresa Żylis-Gara, Kaludi Kaludov, Andrzej Dobber oraz Olga Peretyatko.